Het hoofdkantoor van de Jumbo staat in Veghel.
Het hoofdkantoor van de Jumbo staat in Veghel.

Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties

Zakelijk 1.480 keer gelezen

VEGHEL | Jumbo Supermarkten stopt als eerste met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60 procent van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40 procent van dierlijke ingrediënten. Als tussenstap naar deze doelstelling streeft Jumbo naar een gelijkwaardig aandeel van 50 procent plantaardige en 50 procent dierlijke eiwitproducten in 2025.

Concreet betekent dit besluit dat vanaf week 22 tijdelijke prijspromoties, zogenaamde ‘van/voor-aanbiedingen’ van vers rundvlees, vers varkensvlees en verse kip bij Jumbo verleden tijd zijn. “Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding. We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitie-doel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties”, aldus Ton van Veen, CEO Jumbo Supermarkten.

Voedselconsumptie
Uiteindelijk heeft Jumbo de ambitie om in 2030 60 procent van haar assortiment te laten bestaan uit plantaardige eiwitproducten en veertig procent uit dierlijke eiwitproducten. Dat is in lijn met het advies van de Gezondheidsraad. Zo wil Jumbo bijdragen aan het verminderen van impact van voedselconsumptie op mens, dier en natuur. “Maar bijdragen aan de transitie doen we niet alleen. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor verdere verduurzaming van de vleesketen samen met onze ketenpartners”, besluit Van Veen.

Wakker Dier
Wakker Dier spreekt van een ‘fenomenale stunt’. “We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont. De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie dwingen de lage vleesprijzen de boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren. Molenaar: “Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden.” Wakker Dier roept andere supermarkten op om het goede voorbeeld van Jumbo te volgen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant