
Dit moet je weten als je wordt ontslagen
Zakelijk-nieuws-landelijk 27 keer gelezenAls je je baan verliest, dan is dat natuurlijk nooit leuk. Soms zie je het aankomen, bijvoorbeeld als het al een tijd minder goed gaat met het bedrijf waar je werkt. Maar ontslag kan ook als een donderslag bij heldere hemel komen. Je gaat nietsvermoedend naar je werk, wordt bij de chef geroepen en krijgt het slechte nieuws. Als je ontslagen wordt zonder dat jou iets te verwijten valt, dan moet je goed opletten dat je krijgt waar je recht op hebt.
De VSO
Als een medewerker wordt ontslagen dan wordt er in de meeste gevallen een zogenaamde vaststellingsovereenkomst (VSO) opgesteld. Hierin worden afspraken vastgelegd tussen werkgever en werknemer. Op welke dag gaat het ontslag in? Welke werkzaamheden worden nog afgerond tot het ontslag? Wanneer levert de werknemer de auto van de zaak in? Ook financiële afspraken staan erin, zoals de hoogte van de transitievergoeding, een bedrag waar je recht op hebt als je wordt ontslagen. Deze vergoeding is gebaseerd op je salaris en het aantal dienstjaren. Als je wordt ontslagen omdat je verwijtbaar gedrag hebt vertoond, heb je geen recht op deze vergoeding.
Zet niet zomaar je handtekening
Vaak dringt een werkgever er op aan dat je de VSO zo snel mogelijk ondertekent. Want dan krijg je ook je transitievergoeding snel op je rekening. Maar dat is niet verstandig. Je vaststellingsovereenkomst laten controleren door een jurist is zeker aan te raden. Je werkgever is verplicht om je hiervoor de gelegenheid te geven en ook de kosten komen voor diens rekening. De jurist kan toetsen of er geen onredelijke afspraken in de overeenkomst staan en of de aangeboden ontslagvergoeding volgens de regels is vastgesteld. Je kunt gewoon een redelijke termijn eisen voor het doornemen, laten toetsen en ondertekenen van de VSO. Als je eenmaal hebt getekend en je maakt geen gebruik van je wettelijke herroepingstermijn, dan liggen de afspraken in principe vast. Je kunt dan eventueel nog wel naar de rechter stappen, maar de zaken gelijk goed regelen is natuurlijk veel slimmer.
Verschil van mening over de VSO
Het kan zijn dat je het niet eens bent met de inhoud van je vaststellingsovereenkomst. Een jurist kan in zo’n geval onderhandelen met je werkgever. Die is vaak bereid om water bij de wijn te doen om een rechtszaak te voorkomen, zeker als de werkgever ook wel aanvoelt dat de kans groot is dat hij bij de rechter in het ongelijk wordt gesteld. De kosten voor een rechtszaak zijn veel hoger dan de bemiddeling van een jurist arbeidsrecht. Het is dus zeker niet kansloos om het gesprek aan te gaan, bijvoorbeeld voor een hogere ontslagvergoeding. Zorg ervoor dat de jurist beschikt over alle relevante informatie, zoals salarisstroken van de afgelopen periode of verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Bewaar dit soort documenten altijd zorgvuldig, van minstens enkele jaren terug. Ze kunnen goed van pas komen als je met je werkgever in een arbeidsconflict terechtkomt. Je werkgever houdt immers ook een personeelsdossier bij en beschikt ook over deze stukken.
![]()















