
Viespeukenverhaaltje
Column Column Hans van der Wijst 262 keer gelezenLang geleden, toen nog echt veel gerookt werd in auto’s, bleef mijn claxon wel eens ‘spontaan hangen’. Even uitleggen? Met enige regelmaat ging bij een rood stoplicht het portier van een vóór mij stilstaande auto open. Vervolgens werd het asbakje tegen de treebalk van de auto leeg geklopt.
Op dat moment begon mijn claxon z’n protesterende werk. Meteen gevolgd door ‘een-handen-verontschuldigend-in-de-lucht-gebaar’. Bedoeld als: ik-weet-ook-niet-wat-er-aan-de-hand-is-excuus. Kon in die tijd nog gewoon. Zonder direct gevaar voor lijf en leden. Ben nooit uit de auto getrokken en kreeg altijd een goed gevoel van mijn ‘protestacties’. Waarop ik hoopte, was dat de vuilstorter na ging denken over het moment waarop mijn claxonprobleem zich voordeed.
Steeds vaker vermelden welopgevoede bronnen hoe vervelend ‘we’ het vinden om andermans rotzooi op te moeten ruimen. Dat probleem begint natuurlijk bij producenten van bijvoorbeeld verslavende producten. Spul dat na gebruik een berg afval oplevert. Bedenkers en makers ervan worden daar véél te weinig op afgerekend. Het door hen veroorzaakte probleem wordt vollédig afgewimpeld op de hebberige, maar liever nog, verslaafde consument. Helaas gaat de meeste aandacht uit naar het zíchtbaarste afval. Denk in Veghel bijvoorbeeld aan gedumpte troep bij ondergrondse vuilniscontainers. Moeten we ons zeker zorgen om maken, maar dat valt in het niet bij de ‘sluipmoordenaars onder het afval’. Spul dat je nauwelijks ziet, niet direct opvalt, maar wel ons milieu, onze leefwereld, onze gezondheid aan het aantasten is.
Kom ik even terug op mijn claxongedrag. Dat mensen roken of vapen moeten ze volledig zelf weten. Wanneer ze echter míjn gezondheid of die van mijn dierbaren (meeroken) of leefomgeving (rookwarenafval) bedreigen, neig ik snel naar claxonneren. In een column bijvoorbeeld. Sigarettenfilters staan namelijk ongeslagen aan top in de zwerfafvallijst. Een regelrechte milieuramp. Eén zo’n peuk verontreinigt tot 1000 liter water vanwege filter, gifstoffen en (micro)plastics. Da’s een kúúb hè! Wegwerpvapes zijn nóg veel erger. Die veroorzaken zwaar vervuilend chemisch en elektronisch afval (plastic, elektronica, nicotinevloeistof, batterijen).
Zaterdag 4 juli wordt in Nederland, dus ook in Veghel jaar Plastic Peukmeuk georganiseerd. Vrijwilligers gaan de straat op om gedumpte peuken en lege vapes te rapen en te tellen. Van 15.00 tot 17.00 uur kun je ze inleveren bij de Dubakki-fiets op de Markt. Veldwerk. Gericht onderzoek. Het zal schrikken worden in Veghel.
Wat nóg beter is? Viespeukenverhaaltjes als dit voorkomen. Hoe? Door fatsoenlijk voorbeeldgedrag én opvoeding. Uitgangspunt: Ruim áltijd je eígen rotzooi op!...
















