Ondanks dat het ver lopen is vinden de leerlingen het wel gezellig.
Ondanks dat het ver lopen is vinden de leerlingen het wel gezellig. Foto:

Brugklassers verkennen levensweg met pelgrimstocht: ‘Het gaat om aandacht voor elkaar’

Algemeen 2.220 keer gelezen

VEGHEL | Brugklasleerlingen van het Fioretti College waren op maandagochtend al vroeg op pad voor een pelgrimstocht van de Abdij van Berne naar hun school in Veghel. Doel van de tocht van ongeveer 11 kilometer was om de leerlingen in gesprek te laten gaan over wie ze zijn en hoe ze hun plek in de wereld zien. Het begin was al gemaakt toen wij de scholieren troffen tijdens hun fruitpauze bij de Kilsdonkse Molen.

Laura de Hoog, docent mens en maatschappij, vertelt naast de molen waarom er is gekozen voor een pelgrimstocht. “Het is helemaal anders dan in de schoolbanken. Het gaat om aandacht voor elkaar. Terwijl je loopt ga je gemakkelijker in gesprek met elkaar dan wanneer je tegenover elkaar zit. Zo willen we helpen met bewustwording over de keuzes die ze moeten maken. Maak je die keuzes zelf of laat je je beïnvloeden door anderen? De leerlingen komen nu namelijk in een fase waarin ze steeds meer keuzes moeten maken. Over een paar jaar moeten ze bijvoorbeeld hun profiel kiezen op school.”

Praten en lachen
Pim is enthousiast over de middag. “Het is leuk”, vertelt hij. “We zijn vanaf Heeswijk-Dinther komen lopen. Daarvoor hebben we de abdij bezocht en elkaar succes gewenst.” De leerlingen kregen een rondleiding in deze abdij uit 1134. Pim vervolgt: “Nu lopen we in groepjes langs natuur. Ik heb gepraat over mijn familie, over wat ik belangrijk vind, dingen waar ik goed in ben. En we kunnen een beetje lachen en grappig doen.”

Pelgrimstocht als metafoor
Ervaren pelgrims van ‘Pelgrimeren voor de jeugd’ begeleiden de leerlingen in kleine groepjes. Vanuit hun eigen ervaringen gaan zij met de leerlingen het gesprek aan. Mientje van de Graaf vertelt: “We doen dit meestal met kinderen in groep 8 of de brugklas. Met hen praten we over hoe ze in het leven staan en wat ze ervan verwachten.” Een pelgrimstocht is daarvoor het ideale middel volgens haar. “Een pelgrimstocht gaat over zin geven aan het leven en is voor alle geloofsovertuigingen. Het gaat om het pad naar de bestemming, zo trekken we de vergelijking met het levenspad. Ga ik links of rechts? Volg ik het gebaande pad of niet? De wandelstok om op te leunen is een metafoor voor andere mensen om je heen. Zo maken we het begrijpelijker voor kinderen.”

Niet eerder over gedacht
Aan een picknickafel zit Emke met een paar vriendinnen. “Op school hebben we als voorbereiding een gastles gehad over pelgrimstochten. Het is interessant dat mensen zover lopen”, vertelt Emke. Dat is dan ook meteen het meest gehoorde kritiekpunt onder de leerlingen, het is wel ver lopen. Maar net als haar klasgenoot vindt Emke het een leuke middag. “Ik heb niet echt eerder nagedacht over deze vragen.” Dat maakt het soms lastig, maar het is dan ook een eerste zetje om de leerlingen over grote levensvragen te laten nadenken. “We hebben meer over de natuur gepraat”, want ook daarover kan hun begeleider veel vertellen.

Gezellig
Hoewel de vragen misschien nog moeilijk zijn is de klassenschelp die Emke meedraagt aan haar rugzak tekenend voor hun ervaring. ‘Gezellig’, hebben de leerlingen erop geschreven om hun klas te beschrijven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant