
Kees van Limpt neemt afscheid van het leven: ‘Ik ben niet bang voor de dood’
Algemeen 5.003 keer gelezenVEGHEL | Kees van Limpt (77) is per 1 mei, vanwege gezondheidsredenen, gestopt als gemeenteraadslid van Meierijstad. De ervaren SP’er houdt er rekening mee dat het wel eens snel kan gaan. “Ik ben bezig aan mijn laatste dagen”, aldus de Veghelaar.
Enige tijd geleden kreeg Van Limpt te horen dat hij nog maar enkele weken te leven heeft. De Veghelaar lijdt al langere tijd aan slokdarmkanker. “Vorig jaar zomer kreeg ik de diagnose slokdarmkanker. De chemotherapie en bestraling sloegen aan. Ik kon alles blijven doen wat ik al deed: tennissen, zingen en politiek bedrijven.” Hoewel het behandelingstraject van vorig jaar zijn vruchten afwierp, bleek dat er onder aan de slokdarm een tumor van vijf centimeter was blijven zitten. Een ingrijpende operatie aan de maag en slokdarm volgde. Het mocht echter niet baten. Begin april bleek dat het foute boel was: Van Limpts lymfeklieren zitten vol met agressieve kankercellen. De Veghelaar bereidt zich nu voor op de dood. Van Limpt: “Begin april is mij medegedeeld dat ik nog enkele weken te leven heb. Dan moet je ineens aan je kinderen, kleinkinderen en vrienden gaan vertellen dat je doodgaat. Dat is keihard.” De 77-jarige Van Limpt is een nuchter en stoïcijns persoon. “Dat helpt mij en mijn naasten in het verwerkingsproces. Ik ben niet bang voor de dood en accepteer de situatie. Het is erger voor de mensen die ik achter moet laten dan voor mezelf. Gelukkig heb ik de tijd gekregen om bij leven afscheid te nemen en allerlei zaken goed af te handelen. Zo heb ik bijvoorbeeld de auto verkocht, lidmaatschappen van verenigingen opgezegd en mijn eigen begrafenis geregeld. Verder laat ik alles netjes achter voor mijn vrouw”, vertelt Van Limpt terwijl hij zijn telefoon pakt. Hij zet Macht op, een zelf geschreven en gezongen liedje. Uiteraard maatschappelijk geëngageerd (’Macht maakt mensen meedogenloos, macht drijft mensen uit elkaar’), want zo is Van Limpt. “Dit nummer wordt afgespeeld tijdens de uitvaart. Zo ben ik er toch een beetje bij”, grapt hij.
De kist van Kees
Van Limpt heeft een kist gemaakt met daarin al zijn ontwerpen, boekjes, muziek, plakboeken, bouwplannen zoals Viefhof (Van Limpt: “Een woonvorm voor senioren die ergens ligt te verstoffen op het gemeentehuis. Je zou dit plan zo kunnen gebruiken.”) en andere herinneringen aan zijn leven. Van Limpt: “Als mijn kleinkinderen later volwassen zijn dan kunnen ze zien wat die opa allemaal gedaan heeft.”
Tenniswedstrijd
Van Limpt heeft zich ruim elf jaar (na zijn pensionering in 2011) met grote betrokkenheid ingezet voor de lokale politiek. Drie jaar daarvan in de voormalige gemeente Veghel en de afgelopen acht jaar in de fusiegemeente Meierijstad. De SP’er blikt terug op zijn politieke carrière: “Voor mij is politiek net een tenniswedstrijd. Je wordt lid van een club, daar doe je je best voor en als je naar huis gaat dan denk je: ‘Ik heb fijn gespeeld’. Het gaat mij niet om winnen of verliezen. Het politieke spel spelen vond ik geweldig. Niet op de man, maar op de inhoud. In Veghel en Meierijstad zijn we altijd collegiaal met elkaar omgegaan, zowel oppositie als coalitie. Dat heb ik als zeer prettig ervaren.”
![]()
Kees van Limpt wil herinnerd worden als ‘bevlogen socialist’.
Net als een tenniswedstrijd kan ook de politiek frustrerend zijn. Van Limpt knikt: “Absoluut. Het stoort mij dat argumenten vaak niet tellen. Ik heb verschillende keren meegemaakt dat ik een goed betoog hield, maar van tevoren al wist dat het niet uit zou maken. Het besluit van de coalitie en dus de meerderheid stond al vast. Het is maar zelden dat op grond van argumenten een standpunt wordt bijgesteld. Dat is wel eens frustrerend.”
‘Atypische SP’er’
De Veghelaar wordt door zijn collega-raadsleden erg gewaardeerd. “Kees is een atypische SP’er. Net zo gedreven als zijn partijgenoten, maar bedachtzamer en kalmer in zijn optredens. Waarbij zijn betoog vaak begon met een metafoor. Kees viel verder op vanwege zijn grote dossierkennis”, vertelt Laurens van Voorst (HART). Leon van Boxtel van HIER roemt de bevlogenheid van Van Limpt: “Ik ken Kees nog uit onze tijd samen in de gemeenteraad van Veghel. Hij viel op door zijn sociale bevlogenheid en zijn vermogen om met de juiste toon zijn punt te maken. Als SP-raadslid zette hij zich jarenlang in voor mensen die het moeilijk hebben, altijd duidelijk en constructief. Daarnaast herinner ik hem als een positieve en gedreven pleitbezorger van het openbaar onderwijs in Veghel”, aldus Van Boxtel.
Sterkte
SP-fractievoorzitter Ruud Merks over het afscheid van partijgenoot Van Limpt: “De SP-fractie verliest in Kees een toegewijd en ervaren raadslid. Wij danken hem hartelijk voor zijn jarenlange inzet en wensen hem alle sterkte toe in de komende periode.”
VVD’er Albert Dominicus: “Als socialist en liberaal konden we problemen best anders aanvliegen, maar één ding is zeker helder en zeer des Kees: problemen benoem je, die laat je niet liggen maar die pak je aan. Dat is Kees ten voeten uit.” Wethouder Jan Goijaarts maakte Van Limpt zowel in Veghel als in Meierijstad mee. Hij heeft lovende woorden over voor zijn dorpsgenoot: “Met Kees stopt een zeer betrokken raadslid. Een voorbeeld qua inzet voor de inwoners van Meierijstad. Met name de reden waarom hij moet stoppen, maakt het erg triest.”
![]()
Kees van Limpt is blij met de zetelwinst van de SP tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2022.
Waardering
Van Limpt neemt de complimenten bescheiden in ontvangst. “Het is fijn om waardering te krijgen. Ik heb al die jaren gewoon mijn best gedaan en keihard gewerkt”, reageert de oud-onderwijzer en schoolbestuurder. Van Limpt hoopt dat hij als politicus vooral wordt herinnerd als ‘bevlogen socialist’. “Ik heb me altijd proberen in te zetten voor de gewone man en vrouw. Handel niet uit eigen belang, maar denk aan anderen. Niet geld, maar de mens zou leidend moeten zijn.”
Van Limpt kijkt voor zich uit de tuin in. De ochtendzonnestralen hebben zijn gezicht inmiddels bereikt. “Ik voel me gewaardeerd. Het voelt goed. Vanmiddag komt burgemeester Kees van Rooij langs en van onze oud-burgemeester Ina Adema heb ik een kattenbelletje gehad. Met allebei heb ik heel prettig samengewerkt.”
Zilveren Tomaat
Als dank voor bewezen diensten ontving Van Limpt onlangs uit handen van SP-voorzitter Guido Tubbing de Zilveren Tomaat. “Wij danken Kees voor zijn passie, zijn vastberadenheid en niet-aflatende betrokkenheid. De Zilveren Tomaat is een symbolisch eerbetoon, maar zijn werk zal zichtbaar blijven in de gemeenschap waarvoor hij zich zo hard voor heeft ingezet”, besluit Tubbing.
Geert Kloosterman volgt Van Limpt in de gemeenteraad op.

















