Marleen Krol en Hanneke van Asseldonk zijn twee van de initiatiefnemers van de elektrische auto.
Marleen Krol en Hanneke van Asseldonk zijn twee van de initiatiefnemers van de elektrische auto.

Elektrische deelauto voor alle inwoners van Zijtaart: ‘Het komt de leefbaarheid van ons dorp ten goede’

Algemeen 1.759 keer gelezen

ZIJTAART | Zijtaart heeft al jaren geen fatsoenlijk openbaar vervoer meer. In het dorp komt namelijk geen bus meer. Om dat probleem gedeeltelijk te tackelen krijgt Zijtaart een elektrische deelauto voor het hele dorp. De auto moet vanaf oktober te huur zijn via een gebruiksvriendelijke app.

De BMW i3 deelauto werd op Vaderdag tijdens de jaarlijkse oldtimerrit voor het eerst getoond aan de Zijtaarters. De initiatiefnemers Lea van den Elzen, Hanneke van Asseldonk, Marleen Krol (Zorg en Welzijn), Marco van de Braak en Harrie van der Linden (dorpsraad), alle vijf woonachtig in Zijtaart, worden ondersteund door provincie, de gemeente Meierijstad en Zorg en Welzijn. Van den Elzen legt uit waar het idee vandaan komt: “Er zijn eigenlijk twee redenen. Allereerst heb je in Zijtaart een openbaar vervoersprobleem. Ten tweede is het initiatief ontstaan uit milieuoverwegingen. Het is toch belachelijk dat mensen een tweede auto hebben om alleen naar zwemles te rijden.” Bovendien zijn er een hoop mensen die zich een tweede auto helemaal niet kunnen veroorloven.

Prijskaartje
De komst van de elektrische deelauto zou er dus toe kunnen leiden dat inwoners van Zijtaart besluiten om hun tweede auto de deur uit te doen. Van Asseldonk vult aan: “Ik wilde zelf een elektrische auto aanschaffen als tweede auto, maar schrok van het prijskaartje. Zeker ook gezien het feit dat ik de auto niet super vaak gebruik. Voor mij is zo’n elektrische deelauto dus echt een uitkomst. Het voertuig is beter voor het milieu, een stuk goedkoper dan er eentje kopen en je hebt geen onderhoud. Er zijn zoveel tweede auto’s die vaak amper worden gebruikt. Als die mensen gebruik gaan maken van de deelauto dan zou dat beter voor het milieu zijn.”

Leefbaarheid
Verder moet de deelauto een oplossing bieden voor het ontbreken van fatsoenlijk openbaar vervoer in Zijtaart. Voorheen reed er vier keer per dag een bus door het dorp, daarna kwam er een buurtbus, maar ook die is inmiddels verdwenen. Van Asseldonk: “We willen dat mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen, maar zonder auto kunnen ze nergens heen. Dat maakt de wereld een stuk kleiner. Met de deelauto kan iedereen zelf rijden, of zich ergens naar toe laten brengen. Het komt de leefbaarheid van ons dorp ten goede.” Krol knikt: “Het is eigenlijk gek dat het nodig is, maar op dit moment is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om van Zijtaart naar Erp te reizen met het ov.”
De auto is van stichting Udow (Uden Duurzaam Op Weg) en komt samen met de laadpaal naast eetcafé De Reiger te staan. Wie de auto wil gebruiken kan hem boeken voor een aantal uren. Dat gaat via een app, met diezelfde app kun je de auto ook starten. “De auto is te huur per ritje, maar ook in abonnementsvorm. Alle opties staan in de app”, vertelt Van den Elzen.

Wagenpark
In eerste instantie komt er één BMWi3 naar Zijtaart. “Het is een pilot. Als het een succes wordt dan willen we het wagenpark uitbreiden. Die ambitie is er zeker.” De reacties uit het dorp worden steeds positiever. “In het begin was men best sceptisch. Onbekend maakt onbemind, maar steeds meer mensen zijn positief. Dat komt ook omdat het inmiddels zeker is dat de auto daadwerkelijk naar Zijtaart komt”, besluit Krol.

Meer informatie of vragen over de deelauto, neem contact op met: gedeeldvervoerzijtaart@gmail.com. De initiatiefnemers hebben subsidie gekregen om op te starten. Om de boel draaiende te houden zijn de initiatiefnemers op zoek naar sponsoren en bovenal gebruikers. Bij groeiend gebruik, is de behoefte aan sponsoren kleiner. 

Marleen Krol en Hanneke van Asseldonk zijn twee van de initiatiefnemers.
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant