
Veghelse Geertje traint Ierse skiër op Olympische Spelen
Overige sport 1.829 keer gelezenVEGHEL | Het is niet echt aan de grote klok gehangen, maar de ex-topskiër Geertje Derksen (40), geboren en getogen in Veghel en wonend in Uden, is als coach en trainer van het Ierse team op de Olympische Spelen in Italië. Op het moment van dit interview verblijft ze met haar protegé, de 17-jarige ski-atlete Anabelle Zurbay, vlakbij Cortina in de Italiaanse Alpen om zich voor te bereiden op de komende wedstrijden reuzeslalom en slalom.
Dat Derksen naar de Spelen mocht, wist ze zelf pas vlak na kerst. “Je staat op een longlist en je hoort pas op het laatste moment of je definitief gaat.” Ze was al bekend met het Ierse team omdat ze vorig jaar ook bij het Europees Jeugd Olympisch Festival was, “Toen Annabelle zich voor de spelen plaatste, hadden ze nog een vrouwelijke coach nodig. En toen werd aan mij gedacht.”
Restaurant in Tignes
Derksen skiede zelf lange tijd op topniveau, werd vijfentwintig keer Nederlands kampioen en deed mee aan Europa- en World Cup. Nu geeft ze met haar eigen bedrijf G-Force trainingen in binnen- en buitenland. Ze zit in het bestuur van De Schans is Uden, waar haar zoontje van vier ook lid van is, en samen met haar partner heeft ze een restaurant in Tignes in de Franse Alpen.
Zwijsen College
De 40-jarige Derksen is zowat opgegroeid in de sneeuw en staat al vanaf haar tweede jaar op de lange latten. “Mijn opa had een appartement in een wintersportplaats in Frankrijk dus wij gingen altijd op wintersport. Mijn ouders hebben mij en mijn broertje leren skiën.”
Op haar achtste kwam ze in het wedstrijdteam van De Schans terecht. “Dan rol je het wereldje in. Ze ging trainen in Oostenrijk en na haar eindexamen op het Zwijsen College in Veghel nam ze een tussenjaar om te skiën. “Dat is een beetje uit de hand gelopen. Ik vond het zo tof dat ik uiteindelijk negen jaar topsport heb gedaan. Ik ben diverse malen Nederlands kampioen geworden op de slalom, reuzeslalom, het combinatieklassement en één keer freeride op alle ondergronden: borstelbaan, sneeuw en indoor.”
Olympisch dorp
Dat ze nu als trainster op de Olympische Winterspelen is, vindt ze een hele eer. “Ik geniet er enorm van. De Olympische Spelen zijn natuurlijk groots en alles is enorm goed geregeld. Na de openingsceremonie hebben we één nacht in het Olympisch dorp geslapen, een hele bijzondere sfeer zo met alle sporters samen.”
![]()
Geertje Derksen bij de iconische Olympische ringen in het olympisch dorp.
Haar pupil woont in Amerika maar doet door haar Ierse roots mee met het kleine Ierse team. “We hebben ruim twee weken voorbereidingstijd en dan moet je dus in een korte periode een band opbouwen. Ik doe mijn best om haar voor te bereiden en in de juiste focus te krijgen, maar ze moet zelf het maximale eruit halen.”
‘Ik ben buiten en sta op ski’s’
Tijd om zelf te skiën is er nauwelijks. “Als coach ben je vooral heel veel met spullen aan het sjouwen en palen aan het steken voor de slalom. Ik roetsj voor haar uit en achter haar aan en bij de start neem ik haar jas aan. Maar, ik klaag niet hoor. Ik ben buiten en sta op ski’s: heerlijk. Nu werken we heel erg naar de wedstrijden toe, maar het plan is wel om na de laatste wedstrijd nog een dagje samen te gaan skiën.”
Derksen weet uit ervaring wat de jonge Ierse meemaakt. “Ik heb zelf natuurlijk ook op grote evenementen geskied met veel toeschouwers. Ik vond dat altijd heel vet om mee te maken en presteerde goed onder druk. Ik denk zelfs dat ik nu als coach zenuwachtiger ben dan toen ik zelf meedeed. Ik moet ik het nu wel echt loslaten. Op het moment dat ze aan het skiën is, is het niet meer aan mij. Je hebt er dan geen enkele invloed meer op, dus dat is spannend”, besluit de geboren en getogen Veghelse.















