Marjel van den Elzen en Aukje van den Oever geven allebei les in de zogenaamde Flexklassen van Verdi.
Marjel van den Elzen en Aukje van den Oever geven allebei les in de zogenaamde Flexklassen van Verdi. Foto:

In de Flexklas leren ze kinderen falen: ‘Belangrijk voor hun ontwikkeling’

Onderwijs 2.281 keer gelezen

VEGHEL | Onderwijskoepel Verdi heeft sinds dit schooljaar een nieuwe impuls gegeven aan Flexklassen voor cognitief getalenteerde leerlingen. De leerkrachten Aukje van den Oever (basisschool Kienehoef in Sint-Oedenrode) en Marjel van den Elzen (basisschool ’t Ven in Veghel) zijn de drijvende krachten achter de Flexklassen. Wij spraken ze over de opzet en het belang van deze nieuwe klassen.

De Flexklassen van Verdi: Wat houdt het precies in?
De Flexklas is er speciaal voor cognitief getalenteerde kinderen die meer uitdaging nodig hebben en die in de klas onvoldoende krijgen. Daardoor worden bepaalde vaardigheden niet goed ontwikkeld. In de Flexklas gaan ze uitdagingen aan gericht op deze vaardigheden. We werken niet aan reken- of taalopdrachten en leren geen vreemde taal. In de Flexklas staan de vaardigheden van leren leren, leren denken en leren leven en het ontmoeten van ontwikkelingsgelijken centraal.

Aan welke vaardigheden moet ik dan denken?
Denk bijvoorbeeld aan doorzettingsvermogen, het vragen om hulp en moeite doen voordat iets lukt. De stof op school is voor deze leerlingen te makkelijk. Als ze een fout maken raken ze in paniek of ze stoppen met de opdracht. Ze zijn niet gewend dat het tegenzit. Het gaat allemaal vanzelf. Als ze hier pas op latere leeftijd mee te maken krijgen dan is de schok heel groot.

De klassen zijn ingericht voor cognitief getalenteerde leerlingen. Dat is toch gewoon een mooie benaming voor hoogbegaafd?
Nee! Het is breder dan alleen hoogbegaafd.

Wat maakt het breder?
Hoogbegaafd is maar een klein groepje. De cognitief getalenteerde leerlingen is een veel grotere groep. De Flexklas is er niet alleen voor hoogbegaafde kinderen, maar ook voor hele slimme kinderen. Vandaar dat we de term cognitief getalenteerde leerlingen gebruiken.

Is het niet juist goed om deze kinderen zich te laten ontplooien in de reguliere klassen?
Dat gebeurt ook. De Flexklas is een aanvulling op het huidige onderwijsaanbod. De cognitief getalenteerde kinderen kunnen in hun reguliere klas vastlopen omdat het aanbod niet matcht met de kwaliteiten van deze leerlingen. 

Hoe uit dat vastlopen zich?
Op verschillende manieren. Vluchtgedrag, boos worden, te aanwezig zijn ter compensatie, zich afsluiten of onderpresteren. Ze behalen niet de resultaten die ze zouden moeten halen. Er wordt dan vaak gekeken naar het gedrag terwijl de oorzaak eronder ligt. Het zit hem juist in het aanbod wat deze leerlingen krijgen. Ze moeten uitgedaagd worden. Bovendien laten we de kinderen in de Flexklas kennismaken met tegenslagen en teleurstellingen.

De Flexklas is dus geen feestje voor hele slimme kinderen?
Integendeel zelfs. We leren kinderen falen. Dat klinkt cru, maar is wel heel belangrijk voor deze doelgroep. De kinderen worden er niet altijd blij van. Ons doel is niet om het alleen maar leuk te laten zijn.

Je laat ze eigenlijk expres ergens tegenaanlopen?
Als een leerling tegen ons zegt: ‘Ik kom volgende week niet meer, want het lukt allemaal niet’.  Dan zitten we op de goede weg. In de klas noemen we het Vitamine F. 

Vitamine F?
Vitamine Frustratie. We starten altijd met een smartgame. Daar lopen ze geheid in vast. De eerste paar opdrachten zijn gemakkelijk, maar ze worden steeds moeilijker. Op een gegeven moment lukt het niet meer en dan wordt het interessant.

Hoe gaan deze kinderen daarmee om?
Verschillend. Ze gaan een klasgenootje helpen of ze willen een andere smartgame pakken. Soms worden ze boos of sluiten ze zich af. Wij leren de kinderen daar op een juiste manier mee omgaan en leren ze doorzetten en veerkracht tonen. In het leven krijgen ze daar ook mee te maken. Al deze aspecten zitten verpakt in het leren leren, leren denken en leren leven. 


Marjel van den Elzen en Aukje van den Oever geven allebei les in de zogenaamde Flexklassen van Verdi.

Welke vaardigheden staan er zoal centraal in de Flexklas?
Zelfsturing, praktisch handelen, analytisch, kritisch en creatief denken, sociaal handelen, zelfkennis en communiceren.

Op dit moment zijn er een paar Flexklassen in Sint-Oedenrode en Veghel. Hoeveel leerlingen hebben jullie?
In Sint-Oedenrode (inclusief kerkdorpen) hebben we een klas van negen leerlingen (groep 4, 5 en 6) en eentje met zeven leerlingen (groep 7 en 8). In Veghel (met kerkdorpen) zijn we nog niet zo lang bezig. Daar zitten we in totaal op tien leerlingen. Maar we verwachten daar snel extra kinderen.
We zien de kinderen twee uur per week over een periode van vijf maanden. Daarna wordt per kind gekeken of ze hun doelen hebben bereikt en of het nog nodig is om deel te blijven nemen aan de Flexklas.

Wanneer komen kinderen in aanmerking voor de Flexklas?
Er zijn verschillende partijen die daarnaar kijken. Allereerst de leerkracht, daarna de intern begeleider en tot slot nog een orthopedagoog. De ouders worden natuurlijk nauw betrokken in dit proces. Er zitten voor ouders geen extra kosten aan de Flexklas verbonden. Het is een onderdeel van passend onderwijs. 

Hebben jullie nog wensen voor de toekomst?
Lachend: Meer uren. We zien echt hoe belangrijk dit is voor al die cognitief getalenteerde kinderen.

Marjel van den Elzen en Aukje van den Oever
Marjel van den Elzen en Aukje van den Oever geven allebei les in de zogenaamde Flexklassen van Verdi.
Marjel van den Elzen en Aukje van den Oever geven allebei les in de zogenaamde Flexklassen van Verdi.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant