Afbeelding
Foto: Robi van Hal

DAW vol vertrouwen naar halve finale: ‘We zitten in een goede flow’

Voetbal 2.831 keer gelezen

SCHAIJK | DAW speelt maandagmiddag de halve finale van de nacompetitie tegen SC ’t Zand. Na een knappe eindsprint in de competitie is lijfsbehoud in de Eerste Klasse ineens weer binnen handbereik. Trainer Rob van der Ven ziet zijn ploeg met vertrouwen toewerken naar de beslissende fase van het seizoen.

Door Jesse Deckers 

Lange tijd leek het seizoen van DAW uit te lopen op degradatie. Maar een sterke slotreeks veranderde alles. Dankzij een reeks van vijf overwinningen en één gelijkspel in de laatste zeven wedstrijden, plaatste de ploeg zich tóch nog voor de nacompetitie. “Deze wedstrijd leeft enorm bij de spelers, de staf en de supporters”, vertelt trainer Rob van der Ven. “Lange tijd zag het er naar uit dat we na één seizoen weer afscheid zouden moeten nemen van de 1e klasse. Dat we nu in de halve finale van de nacompetitie staan, had eind maart niemand meer verwacht.”

Goede flow
De ommekeer kwam op het juiste moment, en de ploeg staat er nu fysiek én mentaal goed op. “We zitten in een goede flow,” zegt Van der Ven. “Daarnaast kunnen we beschikken over een bijna complete spelersgroep. Het plezier en vertrouwen is groot en we zijn klaar voor de laatste wedstrijden van het seizoen.” Die energie zal nodig zijn tegen SC ’t Zand, een bekende tegenstander. “Ze hebben in de twee eerdere wedstrijden laten zien dat ze destijds nog een maatje te groot voor ons waren”, zegt Van der Ven eerlijk. “Een fysiek sterke, slimme ploeg die wist te profiteren van de fouten die wij maakten. Zaak om nu scherper te zijn en minder weg te geven.”

De doelstelling is altijd geweest om DAW achter te laten in de 1e klasse

‘We weten wat er nodig is’
Volgens de trainer is zijn team in de loop van het seizoen flink gegroeid. “Het besef wat er nodig is voor het spelen op dit niveau”, noemt hij als belangrijkste verandering. “Je moet allemaal top zijn, anders kom je tekort als team. Daarnaast moest de intensiteit omhoog. Tenslotte hebben we in een iets andere speelwijze spelers meer in hun kracht weten te brengen, wat vooralsnog erg goed heeft uitgepakt.” Voor Van der Ven is het bereiken van de halve finale een tussenstap in een groter doel. “De doelstelling is altijd geweest om DAW achter te laten in de 1e klasse. Dit is nog steeds haalbaar en daar gaan we dan ook vol voor.”

Alles of niets
Maandag wordt er niets meer geëxperimenteerd. De ploeg weet wat er gevraagd wordt. “We zijn natuurlijk al een tijdje bezig richting deze wedstrijd”, vertelt Van der Ven. “Daarnaast moeten we ons spel van de laatste weken voortzetten. Spelers weten wat te doen, dus nu is het vooral zaak om als collectief het veld op te stappen, scherp te starten en energie te leveren op elke positie. Dan hebben we alle kans om de finale op 14 juni te bereiken.”

‘DAW is absoluut 1e klasse waardig’
Drie maanden geleden twijfelde Van der Ven nog of DAW het niveau wel aankon. Nu denkt hij daar anders over. “Als je me dit drie maanden geleden gevraagd zou hebben, zou ik wellicht een ander antwoord hebben gegeven”, zegt hij. “Inmiddels weten we echter dat het ook anders kan en kunnen we ons meten met alle andere ploegen in deze klasse. Qua spelerspotentie, accommodatie en achterban denk ik dat DAW zeker 1e klasse waardig is. Mocht het alsnog lukken ons te handhaven, heb ik er alle vertrouwen in dat dit ook in de toekomst zal blijken.”

Maandagmiddag zal er om 14.30 uur worden afgetrapt op Sportpark Bijstervelden in Tilburg. Lennart Geertsen hanteert de fluit, hij wordt geassisteerd door Jasper Langerak en Bart Wilbers. De winnaar van SC ‘t Zand - DAW, zal op zaterdag 14 juni spelen tegen óf Achilles’29 óf MZC’11. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant