Staand: Susanne Veenhof en Reggy Dominicus Zittend: Philip van den Brand, Yves Funcke en Ineke Strous.
Staand: Susanne Veenhof en Reggy Dominicus Zittend: Philip van den Brand, Yves Funcke en Ineke Strous. Foto:

Gezellig druk op stembureau D’n Blok: ‘Even kijken of u op de zwarte lijst staat’

Gemeenteraadsverkiezingen 2.109 keer gelezen

VEGHEL | Zoals gebruikelijk is het gezellig druk op het stembureau in D’n Blok in de Oranjewijk. Rond 12.00 uur hebben ongeveer tweehonderd mensen hun stem uitgebracht. “Alles verloopt soepel. Het valt ons op hoeveel mensen goed op de hoogte zijn van het nieuwe stembiljet”, zegt stembureauvoorzitter Philip van den Brand.

Marco en Janine Bons hebben net gestemd en verlaten lachend het stembureau. “Echt fijn, dat nieuwe stembiljet!”, roepen ze enthousiast.
Binnen heerst dezelfde positieve sfeer. Stembureauvoorzitter Philip van den Brand geeft aan dat de reacties op het nieuwe stembiljet goed zijn. “Het gaat een stuk sneller”, voegt hij toe.
Mede-stembureaulid Susanne Veenhof staat bezoekers vriendelijk te woord en legt, wanneer gewenst, de nieuwe manier van stemmen uit. “Bij veruit de meeste mensen is dat helemaal niet nodig”, vertelt ze verrast. “Men is echt buitengewoon goed op de hoogte.”

Zwarte lijst
Ondertussen is het in D’n Blok een komen en gaan van mensen. Op charmante wijze controleert Van den Brand of de documentatie op orde is. “Even kijken of u op de zwarte lijst staat”, grapt hij tegen een bekende. “Nee, dan krijgt u van ons een stembiljet en mag u daar stemmen”, zegt de Veghelaar wijzend naar de drie stemhokjes.


Staand: Susanne Veenhof en Reggy Dominicus Zittend: Philip van den Brand, Yves Funcke en Ineke Strous.

De volgende rij is een moeder met een jong ventje. “Het is mooi weer, of niet?”, vraagt Van den Brand aan het kind met zonnebril. “Ja”, antwoordt hij terwijl hij nieuwsgierig naar de bak met snoepjes kijkt.

Rolstoel
Samen met Susanne Veenhof, Yves Funcke, Ineke Strous en Reggy Dominicus bemant Van den Brand het stembureau in D’n Blok. “Het is een geweldig stembureau. Je kan hier met een rolstoel of scootmobiel makkelijk rondkomen. Dat is niet overal zo”, zegt hij, die in het verleden bij meerdere stembureaus actief was. Nog geen twee minuten later blijkt hoe goed dat werkt wanneer twee personen in een rolstoel probleemloos hun stem uitbrengen.


De deur bij D’n Blok staat wagenwijd open. 

Vlak daarna loopt Albert Dominicus, nummer twee van de VVD-kieslijst, binnen. Hij komt speciaal stemmen bij zijn vrouw Reggy. “Eens kijken op welke partij ik ga stemmen”, knipoogt hij, voordat hij twee bolletjes rood kleurt en het stembiljet soepel in de gleuf laat glijden.

Prima opkomst
“Het is echt gezellig hier”, vindt Van den Brand. “Volgens de dames die al jaren op dit stembureau actief zijn, is de opkomst prima”, besluit Van den Brand terwijl Take On Me van A-ha zachtjes uit de speakers klinkt. De stemming is ontspannen en vrolijk, en iedereen lijkt plezier te hebben, zowel de stemmers als de stembureauleden.

Even wachten, want de drie stemhokjes zijn bezet.
De deur bij D'n Blok staat wagenwijd open.
Staand: Susanne Veenhof en Reggy Dominicus Zittend: Philip van den Brand, Yves Funcke en Ineke Strous.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant