
Debat over treinstation, woningbouw en carnaval op Zwijsen College
Gemeenteraadsverkiezingen 1.973 keer gelezenVEGHEL | Ongeveer tweehonderd vwo-leerlingen hadden zich woensdagmiddag in de aula van het Zwijsen College verzameld. Daar gingen elf lokale politici met elkaar in debat. Het onderwerp van het debat varieerde van wonen en woningbouw tot de komst van een treinstation en de vraag of carnaval gevierd moet worden in Oeteldonk of toch in het eigen dorp.
In tegenstelling tot maandagavond gingen er dit keer niet alleen lijsttrekkers met elkaar in gesprek. Om verschillende redenen lieten diverse partijen iemand anders van de kandidatenlijst opdraven. Zo vertegenwoordigen oud-leerling Luc van den Tillaart en Tom Merks respectievelijk LOKAAL en de SP. Albert Dominicus nam de honneurs waar voor de VVD. Opvallend genoeg was ook Jozef Minkels van Forum voor Democratie (FvD) aanwezig. Minkels schitterde tot nu toe vooral door afwezigheid, maar daar kwam woensdag dus verandering in.
De presentatie van het debat was, net als maandag, in handen van Ties van Dooren, hoofdredacteur van de Stadskrant Veghel en zelf oud-leerling van het Zwijsen College.
Treinstation
De stellingen voor het debat waren bedacht door het Zwijsen College, waarbij duidelijk de input van de leerlingen te zien was. Zo werd er eerst gedebatteerd over wonen en woningbouw, gevolgd door de vraag of Meierijstad een treinstation verdient. De laatste stelling luidde: Carnaval vieren in Oeteldonk is veul gezelliger dan in het eigen dorp. Daar waren Rik Compagne (HIER), Francine van Lanen (Gemeentebelang Meierijstad) en Jozef Minkels (Forum voor Democratie) het unaniem mee oneens.
Wel gingen zij met elkaar in debat over hoe Meierijstad aantrekkelijk kan blijven voor de jeugd en op welke manier uitgevlogen studenten kunnen worden teruggehaald naar de gemeente.
![]()
De aula was goed gevuld.
Opschudding
Het debat verliep gemoedelijk, waarbij de lokale politici elkaar netjes lieten uitpraten. Kort ontstond er vuurwerk toen Merks de lijsttrekker van het CDA, Johan van Gerwen, onder vuur nam. Later betichtte Dominicus zijn mede-debaters van saaiheid, wat eveneens voor enige opschudding zorgde.
Nadat de rook was opgetrokken, ontwikkelde het debat zich tot een vriendelijk en inhoudelijk gesprek, zoals dat kenmerkend is voor de politiek in Meierijstad.
‘Leuk debat’
Maatschappijdocent en initiatiefnemer van het debat, Jan van Loon, was erg tevreden over het verloop van de middag. “Het was een interessant en leuk debat”, vertelt hij. “Ik wil de vertegenwoordigers van de verschillende politieke partijen en Ties van harte bedanken voor hun medewerking. Ik weet zeker dat de leerlingen er iets van hebben opgestoken.” De directie van het Zwijsen College luisterde aandachtig en onderschreef de woorden van Van Loon.
Het verkiezingsdebat sluit perfect aan bij de scholierenverkiezingen waaraan het Zwijsen College deelneemt. De bovenbouwleerlingen kunnen nog tot en met vrijdag 13 maart hun stem uitbrengen.























