
Wántrouwen of vértrouwen?
Column Column Hans van der Wijst 829 keer gelezenIk vergelijk de toestand in volksport nummer één al lange tijd met onze maatschappelijke situatie. Het hedendaagse voetbal, ooit een op eerlijkheid gebaseerde, aantrekkelijke sport, is verworden tot een theater van bedrog en wantrouwen. In die volgorde een logisch gegeven natuurlijk. Lompheid is verkozen boven technisch én tactisch vernuft. De tegenstander het spel onmogelijk maken is intentie van het spel geworden. Met álle mogelijke middelen. En Wouter Goes(AZ)-types. Afbraakvoetbal en wantrouwen is norm geworden. VARèkkes vervelend om naar te kijken.
Ons politieke landschap vertoont eenzelfde beeld. Máár…zoals N.E.C. momenteel de vaderlandse velden met ópbouwend voetbal verrast (PSV en Telstar trouwens ook), zo proberen premier Rob Jetten en de zijnen de politíek opbouwend nieuw leven in te blazen. En…geloof het of niet… het had niet veel gescheeld of Jetten was geen politicus, maar voetballer geworden. Onze premier maakte op jonge leeftijd ooit indruk op een scout van...juist ja…NEC. Ik hoop dan ook, tegen elk beter weten in, op massale steun voor Jetten’s aanstekelijke positivisme, minderheidskabinet of niet.
Zoals ik ook vertrouw op positieve gemeenteraadsverkiezingen in Meierijstad. Tot nu toe hebben we namelijk weinig te klagen hier. College en raad werken over het algemeen harmonieus samen. Extremen hebben hier…politiek gezien…nog geen ontwrichtend vaste voet aan de grond gekregen. Hebben het politieke spel hier nog niet kapot gemaakt. Om dat zo te houden is het zaak te gaan stemmen op 18 maart. Niet uit onvrede, maar gelóóf. Willen we vóórlopers of meelopers? Afzeikers of meedenkers? Lafaards of durfallen? IJdeltuiten of idealisten? Aanwezigheidsleden of bestuursleden? Belovers of realiseerders? Niet-stemmers of stemmers?
Bevlogen en betrokken politici kunnen slechts renderen bij vertrouwen. Verkiezingen bieden ons de democratische mogelijkheid om daar mede invulling aan te geven, hoe klein die inbreng misschien ook ingeschat wordt. Maar vooral: nodig. In 1986 kwam in Veghel nog 72 procent van de kiezers stemmen voor de gemeenteraad. In Schijndel 76,5 procent, in Sint-Oedenrode 77,5 procent. Gezamenlijk kwamen we vier jaar geleden (2022) tot slechts 48,1 procent. Laten we dat in Meierijstad maar weer eens gaan opkrikken. Ga dus stemmen! Kies voor iemand die wat gepresteerd heeft. Liefst in samenwerking met anderen. Iemand die midden ín onze Meierijstadse samenleving staat in plaats van ‘ergens zwevend erboven’ met mooie praatjes en loze beloften. Ben erg benieuwd in welke politieke richting Meierijstad ná komende woensdag verder gaat. Richting wántrouwen of vértrouwen? Ga voor het laatste!...















