Papierinzameling Meierijstad: verenigingen raken taak kwijt.
Papierinzameling Meierijstad: verenigingen raken taak kwijt.

Papierinzameling in Meierijstad op de schop: verenigingen mogen geen oud papier meer ophalen

Algemeen 10.686 keer gelezen

VEGHEL | In grote delen van Meierijstad wordt het papier vanaf 1 december 2025 op een andere manier ingezameld. Waar nu de verenigingen samen met een professioneel inzamelbedrijf het oud papier en karton ophalen en verzamelen, wordt dit vanaf december voortaan volledig door een professioneel bedrijf uitgevoerd. Het college heeft de papierinzameling gegund aan Van Munster. 

Het contract met de huidige inzamelaar loopt op 1 december af. Een nieuwe aanbesteding had als resultaat dat geen enkele marktpartij bereid is de inzameling samen met vrijwilligers uit te voeren. Ze geven volgens de gemeente Meierijstad aan niet in te kunnen staan voor de veiligheid van de vrijwilligers ‘op de perswagen’. Daarnaast is het voor hen steeds lastiger medewerkers bereid te vinden om te werken in de avonduren en op zaterdagen.

Verenigingen 
In Meierijstad zijn momenteel 36 papierverenigingen actief. Zij ontvangen van de gemeente een vaste vergoeding voor elke ton papier en karton die zij inzamelen. “Het is enerzijds logisch dat een vergoeding vervalt als je de werkzaamheden waarvoor je beloond wordt, niet meer hoeft uit te voeren”, legt wethouder Jan van Burgsteden uit. “We hebben al een tijd geleden met onze verenigingen gesproken over deze onafwendbare marktontwikkelingen. Die spelen namelijk in het hele land. In die zin komt dit nieuws voor hen niet uit de lucht vallen. Anderzijds begrijpen we maar al te goed dat dit een, al dan niet flink, gat in de begroting van een vereniging slaat. De ene vereniging heeft zich daar wellicht al meer op voorbereid dan de andere.” Alle betrokken verenigingen zijn inmiddels geïnformeerd door de gemeente en uitgenodigd voor een gesprek op korte termijn over de ontstane situatie.
Verenigingen in Oss en omgeving kregen eerder dit jaar ook te horen dat de samenwerking met hen werd stopgezet. Dit zorgde voor de nodige commotie.

Informatie nieuwe inzamelwijze 
De verandering houdt in dat sommige inwoners het papier vermoedelijk op andere dagen en tijden aan de straat moeten zetten. Tot 1 december verandert er echter nog niets. De gemeente belooft inwoners ruim van tevoren in te lichten over de nieuwe werkwijze: hoe vaak, op welke dag, waar en hoe zij vanaf 1 december het oud papier en karton kunnen aanbieden. Behalve de app Afvalwijzer, zet de gemeente ook andere kanalen in om inwoners goed te informeren.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Laatste nieuws

De fietsen worden bij De Doortrapper rijklaar gemaakt.
Fietslessen van start in Veghel: ‘Steeds meer kinderen kunnen niet goed fietsen’ Algemeen 8 uur geleden
Afbeelding
Twee ongevallen op N279 bij Veghel 112 8 uur geleden
De tijdelijke huisvesting van de twee scholen in Veghels Buiten wordt momenteel gerealiseerd.
Tijdelijke scholen Veghels Buiten geplaatst, gasleiding zet plannen voor beoogde locatie op losse schroeven Onderwijs 11 uur geleden
Afbeelding
Theo en Leny vieren briljanten huwelijk Algemeen 11 uur geleden 5
Afbeelding
Maximumsnelheid op hoofdroute door Erp naar 30 kilometer per uur Verkeer en vervoer 13 uur geleden
Het seizoen van Geel-Zwart werd afgesloten met een sport- en spelmiddag.
Geel-Zwart huldigt acht kampioensteams: ‘Wauw, wat zijn we trots’ Overige sport 14 uur geleden

Uit de krant