
Burgemeester spreekt Turkse gemeenschap toe: ‘Ik zoek naar woorden om u troost te bieden, maar ik vind ze niet’
Algemeen 2.191 keer gelezenVEGHEL | Burgemeester Kees van Rooij heeft vrijdagmiddag de Turkse en Syrische gemeenschap een hart onder de riem gestoken. Voor het middaggebed hield de burgemeester een toespraak in de Selimiye Moskee en de An-Nour Moskee. “We weten dat velen van u nog in onzekerheid zijn over hoe het is met familie en vrienden. Dat moet verschrikkelijk zijn”, aldus Van Rooij.
In de Selimiye Moskee in de Evertsenstraat in Veghel zijn vrijdag een kleine zestig Turkse mannen samengekomen om te luisteren naar de woorden van Van Rooij. De vrouwen zijn een verdieping lager druk bezig met het bakken van Lahmacuns. Ze verkopen de Turkse pizza’s en de opbrengst gaat naar de slachtoffers.
De burgemeester is begaan met het lot van de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië. Van Rooij: “Als ik de afgelopen dagen naar de beelden kijk dan word ik steeds stiller. Stiller van wat zich daar allemaal afspeelt en hoeveel mensen daar ongelofelijk veel pijn, verdriet en leed bij hebben. Ik wens u namens de hele Meierijstadse gemeenschap heel veel sterkte en kracht toe.”
![]()
Evlek spreekt de aanwezige Turken toe.
De gelaatsuitdrukkingen van de aanwezige Turken vertellen het droevige verhaal van de afgelopen dagen. Verdriet en onzekerheid. Een groot deel van de Turkse gezinnen in Veghel komt oorspronkelijk uit de regio van het zwaar getroffen Gaziantep. Af en toe knikt er iemand vriendelijk. Ze zijn dankbaar voor alle steun, hulp en aandacht. In Veghel vinden de Turken troost bij elkaar. De gemeenschap is hecht en samen proberen ze de ramp te verwerken. Het middaggebed staat op het punt van beginnen en de moskee vult zich verder.
‘De omvang van deze ramp is amper voorstelbaar’, zegt Bora Tezel, honorair consul voor Nederland in de Turkse stad Gaziantep.
Collecte
Van Rooij vertelt dat de gemeente onderzoekt wat ze verder nog kunnen doen. Voormalig raadslid Fikret Baris heeft nog een suggestie. Hij vraagt de gemeente om een vergunning te verlenen voor een collecte. “In 1999 was er ook een zware aardbeving en toen hebben we in de toenmalige gemeente Veghel tijdens een collecteweek ruim 100.000 euro opgehaald. De gemeente is inmiddels een stuk groter. Met een collecte zouden we wat extra geld kunnen ophalen”, denkt Baris. Van Rooij gaat kijken wat er mogelijk is. “Laten we er met z’n allen de schouders onder zetten. Op dit moment om zoveel mogelijk mensen te redden en straks zorgen voor de wederopbouw.”
![]()
Burgemeester Kees van Rooij in gesprek met de vrouwen.
Voordat Van Rooij samen met Evlek in de auto stapt naar de An-Nour Moskee loopt hij nog even bij de dames binnen. Een Turkse mevrouw maant een paar kinderen vriendelijk tot rust zodat de burgemeester zijn steunbetuigingen kan uiten. “Dankjewel voor alles. We waarderen het enorm”, zegt Songül Kaya op weg naar buiten.
Verdriet en wanhoop
Naast de toespraak stuurde Van Rooij ook een brief naar de Turkse gemeenschap. Daarin schreef de burgervader van Meierijstad onder andere het volgende: ‘Ik zoek naar woorden om u troost te bieden in deze moeilijke tijden maar ik vind ze niet. Woorden lijken ook zo ontoereikend in tijden van rampspoed, groot verdriet en wanhoop. Toch wil ik u allen dat wij intens met u meeleven’. De Turken en Syriërs zijn blij met het medeleven dat ze ontvangen vanuit de gemeente en van alle andere Veghelaren. Zo werden er massaal spullen gedoneerd. Vrachtwagens vol goederen reden van Veghel naar Turkije.
Hulpacties
Het was afgelopen donderdagavond dan ook een drukte van belang bij de Selimiye Moskee. Zeker vijftig vrijwilligers waren tot laat in de avond bezig met het verwerken en inpakken van alle goederen die naar het rampgebied worden vervoerd. Na de aardbeving die Turkije en Syrië trof, zijn op allerlei plekken in Nederland hulpacties op gang gekomen. Zo ook in Veghel. Op verschillende plekken werden er spullen ingezameld. Daar werd massaal gehoor aan gegeven.






















