Afbeelding
Foto:

‘Game changer in de wereld van koffie’

Zakelijk 1.994 keer gelezen

VEGHEL | Noord Coffee Roasters is aan een nieuw, opwindend hoofdstuk begonnen. Met de overname van de productlijnen van USAWA Coffee uit Gemert investeert de onderneming van koffiebaas Marc van Berkel nadrukkelijk in nóg meer heerlijke koffie met een krachtig verhaal.

Noordkade-bezoekers kennen Noord Coffee Roasters wellicht van de koffiebar bij de ingang aan parkeerplaats P1. Die bar is sinds kort niet meer het domein van Marc van Berkel en zijn mensen. “We hebben die koffiebar acht jaar lang met veel plezier gerund, maar we wilden vooral opschalen met onze microbranderij. Daar ligt onze volledige focus. Met onze groothandelsfunctie willen we nog meer ondernemers bedienen van een koffieconcept op maat.”

4 miljoen kopjes
Een logische stap, zeker als je weet dat Noord Coffee Roasters inmiddels huisbrander is van ruim 400 bedrijven, samen goed voor een jaarlijkse consumptie van een kleine 4 miljoen koppen Noord-koffie. “We lossen koffie-vraagstukken op voor een prachtige grootzakelijke markt”, vertelt Marc. “En dat doen we volgens twee belangrijke aspecten van ons DNA: onze koffie moet altijd van topkwaliteit zijn, en we betalen de koffieboeren een eerlijke prijs. Mede daarom zijn we ook zo blij met de USAWA-koffielijnen.”

Game changer
USAWA Coffee is het initiatief van Pieter Staadegaard, die koffie produceert vanuit een ideële overtuiging. Marc vertelt: “Pieter betaalt de koffieboeren in Tanzania vijf euro méér per kilo dan ze gewend waren, ongeveer het dubbele. Daarnaast zet hij zich in voor kinderen in Tanzania met albinisme. Een fantastisch initiatief dus, wat ons betreft zelfs een echte game changer. USAWA, dat ‘gelijkheid’ betekent in het Swahili, straalt zó veel positivisme uit. En wat is er nou mooier dan heerlijke koffie te drinken en tegelijk een goed initiatief te steunen?”

Award van ASN Bank
Leuk om te weten: ASN Bank Nederland riep USAWA onlangs uit tot winnaar van de duurzame koffie smaaktest. “Een schitterende onderscheiding”, aldus Marc. “En dat is nog niet alles. In lijn met waar USAWA voor staat, blijven we fondsen werven om kinderen toegang te geven tot onderwijs. Ook gaan we door met investeren in een leer- en educatietraject om bewustwording te creëren over albinisme in Tanzania.”

Composteerbare verpakkingen
Terug naar de Veghelse Noordkade, waar zaken als duurzaamheid, circulaireit en milieubewustzijn onderdeel zijn van het Noord-DNA. Zo gebruikt Noord herbruikbare blikken en composteerbare verpakkingen (waarmee een jaarlijkse verspilling wordt voorkomen van 40.000 koffiezakken en 7.000 kartonnen dozen) en stimuleert het bedrijf het gebruik van refurbished koffiemachines. “Hiermee verminderen we de hoeveelheid elektronisch afval en verlengen we de levensduur van onze apparaten”, verklaart Marc.

Lekkere koffie is de sleutel
Hoe mooi het verhaal van Noord Coffee Roasters ook is, en hoe graag ondernemers ook investeren in duurzaamheid – zij willen hun medewerkers in de eerste plaats góede koffie kunnen schenken. Marc knikt. “Smaak blijft altijd de belangrijkste sleutel. En onze smaak is niet automatisch ook jóuw smaak. Daarom beginnen we altijd met een proeverij. Welke koffie past bij je bedrijf en bij je werknemers? En welke koffiemachine sluit daar goed op aan? Samen bepalen een koffieconcept op maat, zodat iedereen écht gaat genieten van zijn kopje koffie.”

Verschil maken
Klanten hebben overigens keuze genoeg, want Noord Coffee Roasters werkt met talloze blends van koffies uit Tanzania, Brazilië, Colombia, Ethiopië, Rwanda, Panama, Indonesië en Guatemala. Onderverdeeld in drie segmenten (Classics, Premium en Fair Beans) vinden die koffies hun weg naar de eindgebruiker. “Samen maken we met ieder kopje koffie een verschil. Voor ons als eindgebruikers, maar ook voor de mensen die aan de bron staan van dit prachtige product. Koffie drinken en bijdragen aan een betere wereld gaan bij ons hand in hand.”

Dit verhaal verscheen eerder in Bedrijvig Meierijstad.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant