
NIMFY-effect
Column Column Hans van der Wijst 2.643 keer gelezenWie het woord ‘snelfietsroute’ één op één vergelijkt met een ‘autosnelweg’ moet eens op een autosnelweg gaan fietsen…
Na het NIMBY-effect (Not In My Back Yard), maakt Veghel nu ook kennis met het NIMFY-effect (Not In My Front Yard). Bewoners van ’t Moerven in Veghel verzetten zich tegen de aanleg van een snelfietsroute door hun straat. Die laatste twee woorden zijn ‘aanvechtbaar’. Voor verdere duidelijkheid: de geplande snelfietsroute ligt straks vóór hun huizen. Hier kloppen de laatste twee woorden overduidelijk wel. De Moerven-onvrede werd door Cerberus Persbureau gretig opgetekend. Hun artikel kreeg bovendien een titel mee die mijn vingertoppen liet jeuken: ‘Autosnelweg leg je ook niet dwars door een woonwijk’.
Er werd geschreven over alternatieve fietsroutes, bomenkap, ‘weggegooid geld’. Over inritten waarop alleen maar haaks geparkeerd zou kunnen worden. Dat achteruit rijden richting het smalle, slingerende Moerven gevaarlijk is ‘met al die speed pedelecs’. Waar aan toegevoegd werd: ‘Als automobilist ben je dan wel verantwoordelijk als er iets gebeurt. Dat vinden wij onverantwoordelijk van de gemeente.’ Huh?! Iedere bestuurder leert toch bij zijn eerste rijlessen dat bij het verlaten van een op- of inrit voorrang gegeven moet worden aan alles wat op de openbare weg passeert?! Hoe kan een geméénte daarbij onverantwoordelijk bezig zijn?
Wie door het Moerven fietst (doe ik vaak) ziet een mooie laan. Helemaal niet smal en slechts zeer matig ‘slingerend’. Grote huizen met ruime voortuinen die een flink stuk van de weg liggen flankeren de weg die naar mijn idee prima in te richten is als fietsstraat. Alle opritten zijn zó ruim dat meer dan voldoende zicht om te parkeren voorhanden…eh…ogen is. En mócht achteruit rijden te gevaarlijk geacht worden, parkeer de auto dan eens met de neus naar de weg.
Wie veel fietst zoals één van de bezwaarmakers benadrukt, moet snáppen dat veilige fietsstraten zorgen voor een betere doorstroming van verkeer. Dat ze, in sommige gevallen, ook bij jou in de buurt kunnen komen liggen. Dat dit soms even wennen is. Maar, daar staat tegenover dat méér mensen op de fiets durven stappen richting werk, school, winkels. De auto (waarschíjnlijk ook in het Moerven) sneller blijft staan. Dit beter is voor íeders gezondheid, het milieu, de portemonnee. Ook voor Meierijstad. In Oss liggen al dergelijke fietsstraten. Dwars door woonwijken. Roodkleurig wegdek. Kroontjes erop geschilderd. De fietser is ‘koning/koningin’, de auto te gast. Moet Veghel waarschijnlijk nog aan wennen. Net als aan tijdelijk NIMFY-effect…