Afbeelding

11-11

Column Column Hans van der Wijst 943 keer gelezen

Dit wordt geen verlaat carnavalsverhaaltje, maar een vooruitblik. En niet richting openingsdatum carnaval 2024, aanstaande november, maar hoe wij Brabanders invloed (kunnen) hebben op te dik worden. Of…zo u wilt…te enorm. Waarbij ik dat enorm trouwens véél erger vind klinken dan dik. Maar goed, dat gevoeligheidslezersgeleuter beschreef ik vorige week al. 

Nee, het gaat me om het getal 11 in relatie tot ouder worden. Las vorige week namelijk: ‘Elke dag 11 minuten wandelen kan je leven verlengen’. Dát stond weer in relatie tot: ‘Overgewicht is groeiende ‘chronische pandemie’ en ‘Helft bevolking in 2035 te zwaar’. Wie wil zijn leven nu níet verlengen als dat redelijkerwijs en gezondheidshalve passend is? Verder: Hoe komen ze in godsnaam aan die 11 en over wat voor verlengingen praten we? 

Lang verhaal kort: dr. Thijs Eijsvogels, universitair hoofddocent afdeling Fysiologie Radboud UMC Nijmegen, haalde een groot onderzoek aan van de Cambridge University. Daaruit: ‘Voldoende bewegen verlaagt het risico op chronische ziekten, hart- en vaatziekten, diabetes, botontkalking en neurologische ziekten’. Was natuurlijk allang bekend. Maar Eijsvogels ging…eh…wat stappen verder: ‘Stevige wandelingen van 11 minuten per dag kunnen één op de tien vroegtijdige sterfgevallen wereldwijd voorkomen’. Kijk, nou komen we ergens! Was nog niet alles. Eijsvogels: ‘Die 11 minuten wandelen kan de levensverwachting met drie tot zes jaar verlengen’. Mooi meegenomen toch?

Maar waarom nu 11? En geen 10 of 20? Volgens Cambridge vermindert het risico op vroeg sterven (niet overlijden door ouderdom) met 23 procent wanneer minstens 75 minuten per week stevig gewandeld wordt. Door 7 dagen gedeeld is dat 10,7142857143 minuten. Een béétje inspanningsfysioloog rondt dat af naar boven:11 minuten. Bovendien blijkt die Eijsvogels een Bosschenaar! Die weten wel raad met het getal 11. Niks geks aan.

Ook niet onbelangrijk…benadrukt Eijsvogels…: ‘Je hoeft niet per se naar de sportschool voor die beweegminuten. Naar je werk lopen/fietsen of gewoon elke dag een rondje doen zorgt er letterlijk voor dat je lichaam in beweging komt’. Daarnaast is wandelen ook nog eens goed voor je brein liet neuropsycholoog Erik Scherder al veel eerder optekenen.

Ooit…in 2017… adviseerde de Nederlandse Gezondheidsraad 150 minuten ‘matig intensief’ bewegen per week. Da’s het dubbele van de 75 minuten van Cambridge en de 11 minuten per dag van Eijsvogels. Waarvan hij ook nog eens zegt dat de helft van de Nederlanders dat niet haalt. Daarom mijn (eveneens Brabantse) advies: maak er voor alle ‘zekerheid’ weer 11 plús 11 van…

Uit de krant