Dieuwertje Blok sprak over haar familie ervaringen tijdens de Holocaust.
Dieuwertje Blok sprak over haar familie ervaringen tijdens de Holocaust. Foto:

Dieuwertje Blok spreekt in Veghel over haar familie-ervaringen tijdens de Holocaust

Algemeen 791 keer gelezen

VEGHEL | Het Fioretti College organiseerde afgelopen week de ‘FIOWEEK’ voor alle tweedejaars leerlingen. Tijdens deze week stonden de thema’s identiteit en keuzes centraal. Dat komt omdat de tweedejaars leerlingen dit jaar hun profielkeuzes moeten gaan maken. ‘’Door deze thema’s te behandelen, wordt de focus op persoonsvorming gelegd. Zo kunnen de leerlingen met behulp van deze begeleiding beter bij zichzelf nagaan wat zij belangrijk vinden en waar hun interesses liggen’’, vertelt Laura de Hoog, leraar mens en maatschappij, van het Fioretti College. 

Er stonden verschillende activiteiten op de planning. De leerlingen zijn onder andere naar Nationaal Monument Kamp Vught geweest. Ook is er door middel van een samenwerking met ‘Cultuurkade’, waar cultuureducatie wordt aangeboden voor scholen in gemeente Meierijstad en door de organisatie ‘Vrijheidscolleges’, een gastcollege verzorgd waarbij niemand minder dan Dieuwertje Blok kwam spreken over haar familie-ervaringen tijdens de Holocaust. 

Vrijheid
Naast het inspirerende verhaal, waarbij Blok uitlegt hoe de tijd van haar ouders en grootouders eruit zag, vertelt Blok ook wat vrijheid voor haar familie en voor haarzelf als persoon betekent.
Zo laat ze de leerlingen mede door haar verhaal nadenken en bewust worden over het feit dat vrijheid hebben geen vanzelfsprekendheid is. Zo geeft Koen, tweedejaars leerling, aan: “Ik vind dit wel heel interessant dat Blok dit vertelt, zeker omdat zij met haar eigen verhalen en ervaringen dit aan ons kan doorvertellen. Dit zijn verhalen waar wij niet zo vaak mee in aanraking komen of bij stil staan, nu wel”, aldus Koen.

Grootouders
Zo vertelt Blok over haar grootouders dat zij destijds niet veel vrijheid hebben gekend. Door gebruik te maken van voorbeelden en door foto’s te laten zien, laat ze de jongeren beseffen dat zaken voor ons nu als vanzelfsprekend voelen, terwijl dat vroeger er anders aan toe ging.

Dilemma’s
Opvolgend aan het college van Blok werden de leerlingen dilemma’s voorgelegd op het gebied van vrijheid met behulp van stellingen. Door deze in groepsverband op te geven, werden de leerlingen aan het denken gezet en mochten zij voor zichzelf individueel de keuze maken wat zij belangrijk vinden en werd er hierover een gesprek met elkaar gevoerd.
Op deze manier werden de leerlingen bewust gemaakt over kwesties waarbij zij zelf na moesten gaan wat zij juíst wel of niet belangrijk vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant